En reklamfilm skiljer sig från vanlig spelfilm på många sätt, men det finns också en hel del likheter. Bägge varianterna jobbar med att skapa känslor hos mottagaren, och du behöver inte ha samma anslag som i en dokumentärfilm utan har större kreativ frihet. Det som är väldigt utmärkande för en reklamfilm jämfört med andra typer av filmer är dels att dess huvuduppgift är att vara säljande, samt att den är väldigt kort. Sällan mer än 30 sekunder. Det krävs alltså ett särskilt handgrepp för att fånga publiken under den korta tiden och få dem att tycka om dig.

Behövs en reklambyrå

Traditionellt har man behövt en reklambyrå för att producera reklamfilm, men med dagens snabba teknikutveckling kan du som företagare eller kulturarbetare göra en hel del själv. Allt som behövs är kreativitet och en bra videokamera. Det kan dock alltid vara bra att anlita ett produktionsbolag i Stockholm, där de bästa finns, för att finputsa din film. De kan hjälpa dig med det där sista som gör att din reklamfilm går från bra till superb.

Vad behöver jag?

Om du vill göra reklamfilm behöver du vara din egen projektledare, med vad allt det innebär. Men du måste också ha en hel del annat.

Manus

Ett bra manus är givetvis A och O när det kommer till filmproduktion. Det är här du bestämmer vad som ska hända, vad skådespelarna ska säga och hur scenen ska vara uppbyggd. Eftersom en reklamfilm är kort behöver du vara kärnfull. Allt i manuset måste kommunicera det du vill ha sagt, inklusive rekvisitan. Tänk också på att du inte får plats med särskilt många repliker utan försök hitta en rad med text eller två som sammanfattar det du vill ha sagt.

Teknik och mer

Du behöver givetvis en bra filmkamera. Men du är inte klar där. Du behöver också ljudupptagningsutrustning, bra ljus och någon form av redigeringsutrustning. Du kommer inte heller kunna göra allt själv utan behöver hyra in skådespelare och sminkös. Tänk också på att du inte får använda ljud och musik hur du vill, utan kolla alltid att det inte finns några upphovsrättsliga problem med att till exempel använda ett musikstycke i din reklamfilm.

Hur pass avancerade saker du behöver styrs av sammanhanget filmen ska visas i. Om den ska användas på en mässa eller som inbäddad reklam på YouTube kan en enklare film duga gott. Men om du ska visa den på bio eller TV behöver den vara professionellt gjord för att den inte ska få motsatt syfte.